In het schooljaar van 2014/2015 heb ik les gegeven aan de peuters en kleuters van de Nederlandse school De Knikkers in Argentinië. Het was voor mij een plek waar ik, zo ver van huis, de Nederlandse cultuur & taal kon delen. In dit artikel geef ik meer informatie over deze school en mijn ervaring.
De school
De school is opgezet in 2007 en is is aangesloten bij de stichting Nederlands Onderwijs Buitenland (NOB). Buenos Aires is een gigantische stad en daarom wordt er les gegeven op verschillende locaties; zowel in de stad als de provincie van Buenos Aires. Er wordt in vaste groepen les gegeven aan kinderen in de schoolgaande leeftijd. De groepsindeling veranderd want elk jaar zijn er andere niveaus en groepsgrotes. Door het verschil in niveau en grote van de groep werken ze met combinatiegroepen.
¨De Knikkers biedt de 5 vakgebieden van de Nederlandse taal aan: taal, spelling, woordenschat, begrijpend lezen en technisch lezen. Voor de groepen 1, 2 en 3 maken wij gebruik van de methode: de Leessleutel. De groepen 4 tot en met 8 werken met de methode Taalactief. De methode Taalactief biedt lessen voor de vakken taal, spelling en woordenschat. Voor het vak begrijpend lezen maken we gebruik van de teksten van Nieuwsbegrip. Voor de leerlingen in het VO gebruiken we de methode Nieuw Nederlands.
Om te controleren of ons aanbod aansluit bij het niveau van de kinderen en om te controleren of de kinderen vooruitgang boeken, maken we gebruik van de door de NOB en de onderwijsinspectie voorgeschreven toetsen van Cito. Wij toetsen de kinderen begin juni. We maken gebruik van de toetsen: Begrijpend Lezen, Woordenschat, Spelling, AVI en DMT. De TAK-toets nemen we optioneel af.
Het schooljaar loopt parallel met de Argentijnse kalender; van eind februari tot december en de schoolvakanties vallen op dezelfde wijze samen met het lokale schoolrooster. ¨
(bron: website De Knikkers)
Culturele dagen
Elk jaar wordt sinterklaas gevierd. Dat vond ik zo leuk om te doen met de kleuters en peuters. De verhalen vertellen, sint en piet activiteiten bedenken, even echt dichtbij mij eigen jeugd. Natuurlijk werd koningsdag uitgebreid gevierd in een VILLA van zaklopen, tot spijkerpoepen en koekhappen. Tevens hadden de oudere leerlingen een kleine musical ingestudeerd. Naast deze twee grote dagen orgeniseerd de school één keer per twee maanden een culturele dag, waar we op een creatieve, educatieve en sportieve manier invulling geven aan een (Nederlands of Belgisch) thema.
Op kamp
Elk jaar, in november, gaan de Knikkers een weekendje op kamp. Dit was in een quinta. We sliepen niet in de quinta zelf, nee als echt avontuur, sliepen allemaal in tentjes in de tuin. Heel veel activiteiten werden er georganiseerd: knutselen, levend stratego, knutsel opdrachten, dierencomandospel en nog veel meer. Daarnaast natuurlijk heel gezellig ontbijten en avond eten met zn alle. De kinderen, ouders en leraren hadden er erg van genoten.
Voor mij was de school de knikkers een stukje Nederland. Even Nederlands kunnen spreken onder het genot van een stroopwafel of dropjes. Wanneer ik de peuters en kleuters meer over de Nederlandse cultuur bij bracht (zeker tijdens de culturele dagen) voelde ik me altijd weer even thuis, in Nederland. Voor meer informatie en contact: NTC De Knikkers .